سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد .

سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد

معرفي مراكز خريد و تجاري مشهد

مراكز خريد

مراكز خريدمشهد

يكي از اهدافي كه در برنامه سفر به مشهد زائرين حرم امام رضا (ع) وجود دارد ، بازار و خريد است ، البته به هتل هاي مشهد هم توجه داشته باشيد و قبا سفر كيفيت هتل را بررسي كنيد ، بازار هاي مشهد به دليل وجود فرهنگ خاص در زمينه كسب تجارت و ارتباطات اجتماعي همواره داراي اهميت زيادي بوده است. مشهد علاوه بر مراكز متنوع قديمي داراي بازارهاي محلي است كه به زائران خدمت رساني مي كنند. برخي از مهم ترين مراكز خريد مشهد عبارتند از :

بازار رضا :

راسته بازار رضا در ضلع شرقي حرم مطهر رضوي قرار گرفته است و يكي از مهم ترين مراكز خريد زائرين و گردشگران است. بازار در ۲ طبقه همكف و فوقاني با طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متر ايجاد گرديده و داراي ۱۷۱۱ واحد تجاري است. اين بازار داراي تاسيسات ، انتظامات ، آبخوري ، اطلاعات ، نمازخانه و سرويس هاي بهداشتي است.

در اين بازار انواع سوغاتي‌هاي مشهد و مايحتاج زائرين از قبيل انگشتر فيروزه، انواع عقيق، عطريات، زعفران، نبات، مهر و سجاده، تسبيح، پوشاك و شيريني‌جات يافت مي شود. نزديكي به حرم مطهر رضوي از مزاياي بازار رضاست.

نمايشگاه بين المللي مشهد :

نمايشگاه بين المللي مشهد يكي از برگزاركنندگان مطرح نمايشگاه هاي تخصصي و بين المللي در ايران است كه از طريق چندين بزرگراه به مركز شهر متصل مي شود. در انتهاي بلواروكيل آباد و در محوطه اي وسيع قرار دارد. اين نمايشگاه داراي امكانات و تسهيلاتي از جمله ايستگاه تاكسي، مسجد، رستوران، پاركينگ، مركز خدمات پزشكي، محل رزرو هتل و بليط هواپيما براي بازديدكنندگان خود است. در اين مجتمع معماري سنتي و مدرن تلفيق شده اند. اين مجتمع داراي تسهيلاتي از جمله : پاركينگ طبقاتي، رستوران، بازار چند منظوره، شهربازي سرزمين عجايب، مركز فوريت‌هاي پزشكي، مراكز بانكي و اطلاع‌رساني مي باشد كه در هر طبقه از اين مجتمع فروشندگان لوازم صوتي تصوير، لوازم خانگي، چيني و بلور، تلفن همراه و رايانه حضور دارند.

مركز تجاري خيام :

اين مركز در زميني به مساحت ۲۰۰ هكتار ر حاشيه ي شمالي شهر مشهد واقع شده است. برنامه‌ريزي هاي صورت گرفته بر روي اين مركز تجاري به گونه‌اي است كه مي‌تواند به عنوان بورس تخصصي كالاها و خدمات نقش مثبتي را در امور بازرگاني ، اعم از داخلي و خارجي داشته باشد. امكانات اين مكان عبارتند از : بازارهاي خريد و فروش كالا، مركز پذيرايي و رستوران، كافي‌شاپ و كافي‌نت، دفاتر شركت‌هاي بازرگاني، بيمه و حمل و نقل بين‌المللي، بانك، نمازخانه، خطوط اتوبوسراني شهري، ايستگاه تاكسي، آژانس باربري و…. . بازار خيام داراي ۱۹۶ باب واحد تجاري با معماري ويژه و محوطه فضاي سبز مفرح و امكانات رفاهي براي عرضه ي كالاها به شهروندان است.

بازار مركزي :

در چهار راه شهدا قرار گرفته است و محدوده ي وسيعي را به خود اختصاص داده است. ساختمان هاي اين بازار چهار طبقه است و در طبقه دوم آن مراكز تجاري عمده و دفاتر بازرگاني قرار دارند. در طبقه منهاي دو آن تاسيسات بازار و پاركينگ واقع شده است. در غرفه‌ها و مغازه‌هاي موجود در اين مكان انواع پوشاك، سوغات، زينت آلات اجزا و عناصر و نمادهاي مذهبي و لوازم و احتياجات گردشگران ارائه مي گردد.

مجتمع تجاري زيست خاور :

در ابتداي خيابان كوهسنگي است و از مراكز خريد مهم مشهد است. زيست خاور در زميني به مساحت ده هزار متر مربع و در ۱۷ طبقه و با ارتفاع ۶۸ متر و داراي ۷۵ هزار متر مربع زير بناست. اين ساختمان يكي از عظيم ترين مجتمع هاي تجاري مسكوني در ايران است. ۷۰۰ واحد تجاري دارد و پاركينگ آن ظرفيت ۲۵۰ خودرو را داراست. چهار طبقه است و ۱۹۸ واحد مسكوني به علاوه تاسيساتي از قبيل شش دستگاه آسانسور مسافري و باربري، برق اضطراري و مدرن‌ترين تجهيزات سرمايشي و گرمايشي و بسياري ديگر از امكانات در خاورميانه كم‌نظير است.

بازار حكيم :

از ديگر مراكز خريد در مشهد است كه بدليل تنوع و گوناگوني اجناس عرضه شده در آن مورد توجه گردشگران است. داراي ۴ طبقه و ۱۲۰ واحد تجاري است كه در آن انواع پوشاك، اسباب‌بازي، لوازم آرايشي و بهداشتي، بدليجات، نقره‌جات، كريستال، لوازم روزمره زندگي، كيف و كفش و…عرضه مي گردد. به اين مكان بازار روس ها مي گويند زيرا اجناس توليد شده در كشورهاي آسياي ميانه را عرضه مي كند. بازار حكيم در خيابان امام خميني شمالي روبروي آموزش و پرورش قرار دارد.

مجتمع تجاري پروما :

اين مركز تجاري و مركز خريد مشهد در حاشيه ميدان جانباز واقع گرديده است و ۵۰۰۰ متر مربع فضاي فروشگاهي و حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع فضاي تجاري دارد كه در ۵ طبقه ساخته شده است. داراي ۳۰۰ واحد تجاري ، پاركينگ و ۴۰۰۰ متر مربع فضاي سبز و امكانات براي بيش از ۷۰۰۰ مهمان در روز است.

بازار گوهرشاد :

مساحت بازار گوهر شاد حدود ۲۱۰۰ مترمربع و زيربناي آن در طبقه همكف ۱۴۴۵ مترمربع و طبقه پايين ۷۲۰ مترمربع مي‌باشد. زمين اين بازار جزء موقوفات گوهرشاد بوده است. بازار گوهرشاد سالن‌هاي عريضي دارد كه شامل ۸۴ مغازه در طبقات است كه در آن‌ها انواع لوازم برقي و خانگي، بلور و كريستال، پارچه، عطر و ادكلن، كفش، سيسموني نوزاد، لوازم‌التحرير و گرافيك، اسباب بازي، سوغات و… ارائه مي گردد. از جمله تسهيلات اين مجتمع مي توان به نمازخانه‌، عابر بانك، آبخوري و سرويس بهداشتي اشاره كرد. پس از ديدن مراكز خريد مشهد در تور مشهد ميتوانيد سري به مطلب ديدني هاي مشهد هم بزنيد و با جاذبه هاي گردشگري مشهد آشنا شويد .


برچسب: ، بازارهاي مشهد، تور ارزان مشهد، تور مشهد، تور نوروزي مشهد، سايت بازار مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۱۱:۵۷ توسط:faezeh موضوع:

معرفي غذاهاي معروف مشهد

برنج

غذاهاي معروف مشهد

آش ماستي

آش ماست در سراسر ايران طرفداران زيادي دارد كه در هرنقطه از كشورعزيزمان به شيوه‌ي تقريباً متفاوتي پخت مي‌شود. اين غذاي ساده و خوشمزه گاهي به‌عنوان يك وعده‌ي كامل و گاهي به‌عنوان پيش‌غذا سرو مي‌شود. استان خراسان نيز روش پخت مخصوص خودش را دارد. اصل آش ماست خراسان در واقع متعلق به شهر سبزوار است و مردم اين شهر علاقه‌ي زيادي به اين غذاي سنتي دارند. تركيبات اصلي اين آش شامل ماست، سينه مرغ، برنج، لپه، سير، پياز، شويد خشك، نعنا، نمك، فلفل، زعفران و برگ‌بو مي‌شود. اگر به آش ماست علاقه داريد، تجربه‌ي مزه كردن آش ماست سبزواري را از دست ندهيد.

آش ماستي

ديگچه مشهدي

ديگچه غذايي دسر مانند و شبيه شير برنج است كه مردم اين استان و به‌خصوص مشهدي‌ها، ماه‌هاي محرم و صفر و در مراسم‌هاي مذهبي خاص خودشان آن را طبخ مي‌كنند. همچنين ازاين خوراكي خوشمزه مي‌توانيد بر سر سفره‌ افطار هم استفاده كنيد. تركيبات اصلي اين دسر شامل برنج، شير، شكر، كره، هل، زعفران و گلاب مي‌شود. اين خوراكي لذيذ را مي‌توان در دسته‌ي شيريني‌ها هم قراردارد، با اين ‌حال به دليل وجود برنج در آن ترجيح داديم در اين مطلب به معرفي‌اش بپردازيم.

ديگچه

شله مشهدي

شله، يكي ديگر از غذاهاي سنتي مشهد است كه به دليل به كاربردن انواع حبوبات در پخت آن، ارزش غذايي بسيار بالايي دارد. اين غذا را در مشهد شله مي‌گويند و قدمت آن احتمالاً به دوران قاجار بازمي‌گردد. از آنجايي كه شله غذايي سنگين محسوب مي‌شود، مي‌توان به‌عنوان يك وعده‌ي كامل روي آن حساب كنيد. اين غذا در خانواده‌ي آش‌ها قرار دارد و يكي از رايج‌ترين نذري‌هايي است كه در مشهد طبخ مي‌شود. شايد بتوان خوشمزه‌ترين نوع شله را شله‌ي مشهدي دانست. براي تهيه‌ي آن به موادي همچون گوشت گوساله، لوبيا رشتي، لوبياچيتي، لوبيا سفيد، ماش، عدس، بلغور گندم، برنج نيمه، نمك، فلفل قرمز، فلفل سياه، هل، ريشه جوز هندي، زنجبيل و دارچين نياز داريد. البته بسته به سليقه‌تان مي‌توانيد تا حدودي در تركيبات اصلي تغيير ايجاد كنيد. در ضمن يادتان باشد هرچقدر گوشت به‌كاررفته در آن بيشتر باشد، غذا خوشمزه‌تر مي‌شود. همچنين به دليل وجود حبوبات زياد، طبخ اين شله زمان زيادي مي‌برد. در حالت اصيل، شله با ريختن مقداري قيمه روي آن و همراه مقداري نان سنگك، پنير و سبزي سرو مي‌شود. در شهرهاي ديگر استان مانند نيشابوريا قوچان دستور پخت شله اندكي تفاوت دارد.

شله مشهدي

كباب شيشليك شانديز

شيشليك نوعي كباب و يكي از غذاهاي گران قيمت و سنتي در كشورهاي ايران،شوروي سابق، مغولستان و بخش‌هايي از اروپاي مركزي محسوب مي‌شود. در ايران اما روش‌هاي پخت مخصوص خود را دارد. شيشليك شانديز با شهرتي جهاني، از شش تكه گوشت راسته‌ي گوسفندي تهيه مي‌شود كه طعم فوق العاده‌ي هم دارد. اين غذا به حدي پر طرفدار و خوشمزه است كه در نقاط زيادي از ايران، رستورانهايي به همين نام تاسيس شده‌اند و اين نوع كباب را با روش طبخ مخصوص شهر شانديز به دست مشتريان مي‌رسانند. البته شيشليك در تمام ايران به روش‌هاي مختلفي آماده مي‌شود اما در مشهد و شانديز گوشت را به همراه دنده به سيخ مي‌كشند. در تهيه‌ي كباب بايد نكات زيادي را رعايت كرد تا گوشت آبدار و لذيذ بماند. گوشت، ماده‌ي اصلي براي تهيه‌ي اين كباب لذيذ است، اما براي خوشمزه‌تر كردن و ترد كردن آن از ماست، زعفران، آبليمو، روغن و فلفل استفاده مي‌كنند. همچنين در كنار آن گوجه فرنگي هم كباب مي‌كنند.

كباب

يتيمچه

يتيمچه يكي از غذاهاي سريع پخت، ارزان و خوشمزه‌ي ايراني است كه در شهرهاي مختلف به روش‌هاي متفاوتي طبخ مي‌شود. به‌طور مثال در يتيمچه‌ي شيرازي از كدو به‌جاي بادمجان استفاده مي‌كنند. آذري‌ها نيز آن را با لوبيا و عدس پخت مي‌كنند. حتي در برخي از شهرها سيب‌زميني يكي از مواد اوليه آن محسوب مي‌شود. به علت نبود گوشت در اين خوراك لذيذ، آن را يتيمچه مي‌نامند. يتيمچه‌ي مدنظر ما در اين مطلب يكي از غذاهاي سنتي نيشابور به شمار مي‌رود. در يتيمچه‌ي نيشابوري، عدس، لوبيا، پياز، زردچوبه، دارچين، فلفل، نمك نخود و بادمجان كه ماده‌ي اصلي آن است استفاده مي‌شود. البته بسته به ذائقه و سليقه‌تان مي‌توانيد كشك، نعنا داغ يا گوجه‌فرنگي هم به آن اضافه كنيد. يادتان باشد هر نوع بادمجاني براي پخت اين خوراك مناسب نيست، چراكه اگر بادمجان تلخ باشد، طعم كل غذا دستخوش تغيير مي‌شود. اين غذا را مي‌توان براي افطار هم بر سر سفره گذاشت، چراكه خاصيت سيركنندگي مناسبي دارد. بهتر است يتيمچه را به همراه ماست موسير، سبزي‌خوردن و ترشي سرو كنيد. همچنين شربت آبليمو به‌عنوان نوشيدني در كنار آن گزينه‌ي مناسبي به شمار مي‌رود.

يتيمچه

چنگالي

چنگالي غذايي سريع پخت به شمار مي‌رود كه براي عصرانه گزينه‌اي عالي محسوب مي‌شود. اين غذا به دو روش سيستاني و مشهدي آماده مي‌شود. البته در شهرهاي جنوبي مانند ياسوج هم از دستوري مشابه روش مشهدي استفاده مي‌كنند. طبق بعضي گفته‌ها مردم مشهد به دليل چنگمالي شدن اين غذا آن را چنگالي مي‌نامند. امروزه تنها قديمي‌هاي مشهد دستور پخت چنگالي را به ياد دارند. براي تهيه آن در روش مشهدي نان بيات را خُرد و در روغن داغ مي‌ريزند و در ادامه شكر، شيره نبات يا حتي عسل به آن اضافه مي‌كنند. در دستور پخت سيستاني از روغن حيواني استفاده مي‌شود.

چنگالي
خورش ريواس

خورشت بهاري؛ خورش ريواس يكي از غذاهاي سنتي كردستان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي (نيشابور) محسوب مي‌شود. البته اين خورش لذيذ تقريباً در تمام نقاط ايران كه به ريواس دسترسي دارند طبخ مي‌شود. در فصل بهار كوه‌هاي ايران زايشگاه گياه ريواس مي‌شوند، بنابراين در اين فصل مي‌توانيد با تهيه‌ي آن از مهمانان خود پذيرايي كنيد و هنرتان را به نمايش بگذاريد. طعم ترش (به خاطر ريواس) اين خورش بي‌نظير است. تركيبات اصلي خورش علاوه بر ريواس شامل گوشت بدون استخوان، پياز، شكر، نعنا و جعفري تازه است

رشته پلو

رشته‌پلو، غذاي بومي مشهد، استان اردبيل و كرمانشاه محسوب مي‌شود كه البته در شهرهاي ديگر هم به شيوه‌هاي مختلفي آن را پخت مي‌كنند. به‌طور مثال مردم آذربايجان با اضافه كردن برگه‌ي زردآلو طعمي متفاوت به آن مي‌دهند. اين غذا بيشتر با گوشت، پيازداغ، خرما يا كشمش طبخ مي‌شود. معمولاً مردم مشهد در جشن نوروز اين غذاي شيرين و لذيذ را ميل مي‌كنند و اعتقاددارند كه با ميل كردن آن سر رشته‌ي كار به دست مي‌آيد. تركيبات اصلي رشته‌پلوي مشهدي شامل ران مرغ، برنج، رشته پلويي، پياز، زعفران، سماق، دارچين، روغن، كره و نمك و فلفل مي‌شود. اما شما مي‌توانيد به سليقه‌ي خودتان از گوشت قرمز يا خرما هم استفاده كنيد.

 


برچسب: ، تور ويژه مشهد، تور پاييز مشهد، غذاهاي خوش طعم، غذاي لذيذ، كباب شانديز،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۰۴:۳۳ توسط:faezeh موضوع:

درباره طرقبه مشهد

طرقبه

طرقبه مشهد

طرقبه با وسعت ۱۶۰۰ كيلومترمربع از مهمترين ييلاق هاي كوهستاني حاشيه مشهد است كه در ۱۸ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در مسير راه جاغرق واقع شده و از غرب به كوه هاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود و در كنار شانديز از مراكز مهم توريستي استان خراسان به شمار مي‌رود.
اين مكان در امتداد دره بسيار با صفايي واقع شده و از نظر زمين‌شناسي از بخش‌هاي دشت، پاي كوه و كوهستاني شكل گرفته است. طرقبه داراي آب و هواي سرد و خشك با تابستان‌هايي خنك و مطبوع مي باشد كه به دليل بالا بودن ارتفاع آن ميزان بارندگي اين منطقه نسبت به شهر مشهد بيشتر است.
اين منطقه ييلاقي به دليل آب و هواي مطبوع همه روزه پذيراي زائرين، مسافران و مجاوران شهر مشهد است. يكي از غذاهاي محلي طرقبه ديزي است. يكي ديگر از غذاهاي پرمصرف در ميان بازديدكنندگان شيشليك است. از مهمترين صنايع دستي منطقه علاوه بر بافته‌ها و ساخته‌هاي بومي، سبد بافي است كه به سبب توريستي بودن طرقبه بازار اين توليدات از موقعيت مطلوبي برخوردار است. صنايع ظريف حصير بافي، در ميان گردشگراني كه به اين منطقه از مشهد سفر مي‌كنند جايگاه ويژه‌اي دارد. علاوه بر آن پرورش گل و گياه نيز از مشاغل فعال طرقبه است.
طرقبه داراي باغ هاي فراوان با ميوه هاي متنوع و چشمه سارهاي زيباست و رودخانه اي زيبا از كنار آن مي گذرد. طرقبه از امكانات و خدمات شهري از قبيل پارك عمومي زيبا و رودخانه كنار آن و دواير پست، مخابرات، جايگاه پمپ بنزين، درمانگاه و مسجد و رستوران هاي متعدد درمحيط طبيعي و فروشگاه هاي صنايع دستي و ديگر امكانات رفاهي برخوردار است.
طرقبه داراي نقاط ديدني و تفريحي است كه برخي از آن ها عبارتند از :

دهكده آبي ويلاشهر، باغ وحش، مجتمع سواركاري ارشاد، مجتمع تجاري بعثت، پارك سنگي نصوح آباد، سد چاليدره، رودخانه جنگلي طرقبه، مسجد ازغد، سنگ مولانا علي معروف به سنگ كمربسته دررودخانه باز طرقبه، چشمه عسل و ارتفاعات كردينه، پيست اتومبيل راني، استاديوم بزرگ ورزشي ثامن، پيست اسكي ابرده.


برچسب: ، بازارهاي مشهد، جاذبه توريستي، رستوران هاي طرقبه، شانديز مشهد، طرقبه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۰۰:۲۴ توسط:faezeh موضوع:

معرفي آداب و رسوم مردم مشهد

مردم مشهد

فرهنگ مردم خراسان رضوي در اكثريت مناطق استان همان فرهنگ مردم ايران است البته كمي در جزئيات در شمال و جنوب و در بين ترك و كرد تفاوتهايي دارد كه قابل تامل نيست. خراسان رضوي محل زندگي اقوام گوناگوني است كه به رغم تفاوتهاي نژادي و فرهنگي ، به واسطه رشته محكمي از عوامل پايداري چون دين و مليت با هم متحدند .

گرچه آنها در جمع خود به زبان و لهجه مادري سخن مي گويند و به آداب و رسوم نياكان خويش پايبندند اما همواره از اينكه مسلمان و ايراني هستند به خود مي بالند . يكي از دلايل تنوع چشمگير ساكنان خراسان رضوي ،كوچ اختياري و يا اجباري به سرزمين وسيع و حاصلخيز بوده است . در سفري از شمال به جنوب خراسان رضوي تنوع نژادي و گوناگوني گويش مردمان آن نواحي را به روشني مي بينيم . از جمله ويژگيهاي فرهنگي مردم خراسان رضوي ، علاقه به موسيقي بومي است كه در جشنها و مراسم اجرا مي شود.

با پراكندگي طوايف در استان خراسان رضوي ، شيوه هاي اجراي موسيقي نيز متنوع است . موسيقي كردهاي شمال خراسان رضوي ، تركمنها ، بلوچها و شرق خراسان رضوي هريك به تنهايي حائز اهميت است .به طور كلي آلات موسيقي خراسان رضوي عبارتند از ، دوتار ، سرنا، دهل ، دپ، قشمه، كمانچه وني . بلوچها نيز در نواختن ساز قيچك از مهارت خاصي برخورداند .

بلوچها بيشتر در شرق و جنوب خراسان رضوي مستقرند و به فعاليتهاي كشاورزي و دامداري مشغولند ، آنهامسلمان و غالبا اهل سنت هستند . مردان و زنان بلوچ نيز در استفاده از پوشاك سنتي خويش اصرار مي ورزند . زنان بلوچ علاوه بر به كار گيري پارچه هاي گلدار ، در تهيه پوشاك سنتي خويش از هنر سوزن دوزي استفاده مي كنند . گلدوزي ساده دور يقه ، آستين و جليقه زنان و قيطان دوزي لباس تقريبا در ميان عشاير و روستانشينان تمام نقاط خراسان رضوي رايج است .

طوايف و گروههاي ديگر در تركيب جمعيتي استان خراسان رضوي عبارتند از :

عربها در جنوب خراسان رضوي ، اسماعيليان در حوالي بيرجند ونيشابور ، بختياريها در نوخندان درگز ، هزاره ها در شمال و شرق خراسان رضوي ، تاجيكها در شرق خراان و مشهد ، حيدري ها در تربت حيدريه و جنوب خراسان رضوي و سيستانيها در شرق و جنوب خراسان رضوي.

اغلب مهاجرتهاي داخلي استان منحصر به كوچ روستاييان به مراكز شهري است . شهر مشهد تقريبا از تمامي نقاط ايران و برخي كشورهاي ديگر از جمله عراق و افغانستان مهاجر پذيرفته است . در شمالي ترين نواحي خراسان رضوي ، تركمنها زندگي مي كنند ، آنها مسلمان و اهل سنت هستند و به زباي تركي و به لهجه تركمني تكلم مي كنند و بيشتر به كارهاي كشاورزي ، دامداري و بافت قاليچه مشغولند . پوشاك مردان وزنان تركمن بسيار ظريف وزيباست .زيور آلات خاص تركمن ها برزيبايي پوشاك زنانه مي افزايد .

كردها و تركها در منطقه وسيعي از نواحي شمال خراسان رضوي زندگي مي كنند . تعدادهر يك از اين دو گروه بسار بيشتر از تركمنهاست . مذهب اين اقوام ، شيعه اثني عشري است و به زبانهاي تركي و كردي تكلم مي كنند . تركيب جمعيتي شهرهاي بجنورد ، شيروان ، قوچان ، اسفراين ، درگز و كلات علاوه برفارسي زبانان از اين دو گروه شكل گرفته است . در اين مناطق پوشاك مردان و زنان از ويژگيهاي خاصي بر خوردار است كه آن را از بقيه نقاط خراسان رضوي متمايز ساخته است ظريفتيرين پارچه هاي ابريشمي در كارگاههاي سنتي زاوين كلات بافته مي شود . به كارگيري رنگهاي قرمز ، زرد، صورتي و سورمه اي در اين پارچه ها ، پوشاك محلي تركمنها ، كردها و تركها را به يك اثرهنري بديع مبدل ساخته است

آداب و رسوم ماه محرم در مشهد مقدس
مراسم و سنت‌ها پيرامون حادثه عاشورا و عزاداري امام حسين(ع) يك سري سنت‌ها و مراسم ميان مردم معمول است كه در طول سال و اغلب در دو ماه محرم و صفر و به ويژه در دهه عاشورا به آن عمل مي‌شود. آداب و سنن در مناطق مختلف جهان و حتي در شهرهاي مختلف ايران نيز متفاوت و متنوع است. سنت‌هاي رايج، گاهي پشتوانه‌اي ديني دارد و متكي به روايات و مستند به فقه و حديث است، و برخي هم از ابداعات و ساخته‌هاي مردم و تقليدهاي بي‌اساس است.

برخي از روايات مستند به فقه و حديث از اين قرار است: عزاداري و گريه بر امام حسين(ع)، نوحه‌خواني و مرثيه‌خواني، سينه‌زني ، برپايي مجالس در تكيه‌ها، حسينيه‌ها، خانه‌ها و مساجد، تشكيل هيئت‌ها در ايام محرم، نذر و احسان و صدقه و اطعام مردم براي سيدالشهدا، سقايي و چاي و آب و شربت دادن به مردم، ساختن حسينيه و تكيه، ياد حسين(ع) هنگام نوشيدن آب، پوشيدن لباس سياه، سياه پوش كردن اماكن و گذرگاه‌ها و مساجد و حسينيه‌ها، راه انداختن دسته‌هاي عزاداري در خيابان‌ها، برپايي مراسم شام غريبان، برگزاري مجالس مقتل‌خواني و زيارت عاشورا، نذر براي آوردن كودكان خردسال به ياد علي‌اصغر(ع) در دسته‌هاي عزاداري، علامت‌ها و نخل‌ها، پختن آش نذري و سفره انداختن و اطعام عزاداران، زيارت رفتن، گراميداشت اربعين امام حسين(ع)، سر برهنه و پاي برهنه بودن در عزاي حسيني به ويژه عاشورا و اربعين.

عزاداري سنتي
شيوه‌اي كه نسبت به زنده نگه داشتن ياد حادثه عاشورا و حماسه حسيني از ديرباز مطرح بوده و جنبه مردمي يافته است. اين شيوه شامل مرثيه‌سرايي، نوحه‌خواني، گريستن و گرياندن، تشكيل هيئت‌ها و دسته‌هاي سوگواري، سينه‌زني، ذكر مصيبت، مجالس وعظ و روضه‌خواني و… است. اين گونه شيوه‌ها چون با روح و جان و عاطفه ي شيعه آميخته است، هر چه بيشتر به آن رنگ مردمي مي‌بخشد و عامل جذب و تجمع و تشكل انبوه شيفتگان اهل‌بيت(ع) مي‌گردد.

آغاز محرم در مشهد مقدس
هر سال با حلول ماه عزا و ماتم و در شب اول ماه محرم، در كنار همه ي تكايا و مساجد، مراسم باشكوهي در مهديه مشهدالرضا(ع) با حضور پيشكسوتان، مداحان، و اقشار مختلف مردم برگزار مي‌گردد. در اين شب پيشكسوتان و مداحان قديمي اهل بيت(ع) شروع محرم را با اين شعر اعلام مي‌نمايند:

محرم آمد و عيشم عزا شد
حسينم وارد كرب و بلا شد

سپس مراسم سينه‌زني و نوحه‌خواني و پس از سخن‌راني انجام مي‌شود و در پايان از محل موقوفاتي كه از طرف خيرين در نظر گرفته شده مدعوين با صرف شام پذيرايي مي‌شوند.

مختصري از چگونگي وقف
وقف، نوعي صدقه جاريه است كه براي درازمدت، عموم مردم از آن بهره‌مند مي‌شوند و حتي پس از فوت واقف نيز، ثواب آن به روح او مي‌رسد. همواره افراد متمكن براي باقي گذاشتن خيرات، اقدام به وقف مي‌كردند و از همين رهگذر، مساجد، مدرسه‌ها، تكيه‌ها، آب انبارها، كتاب‌ها، بيمارستان ها و امور خيريه بسيار پديد مي آيد.

علاقه‌مندان به اهل بيت(ع) و ائمه(ع)، به ويژه محبان سيدالشهدا(ع) مال و املاك بسياري را در طول تاريخ براساس اين سنت حسنه، وقف اباعبدالله(ع) كرده‌اند كه درآمد حاصله از اين املاك صرف امام حسين(ع) و برپايي مجالس عزاي حسيني، نوحه‌خواني، بنا و تعمير حرم‌ها و بقاع متبركه، زاير و خدام آن حضرت، كمك به بينوايان و اطعام مستمندان و محرومان مي‌شود.

موقوفات امام حسين(ع) بودجه مردمي عظيمي است كه هميشه و همه جا پشتوانه زنده نگه داشتن نام و ياد عاشورا و اهل‌بيت(ع) بوده است. به بركت مجالس حسيني و تبليغات ديني كه در آن‌ها مي‌شود، اسلام و احكام الهي زنده مي‌ماند و جانبازي‌ها و ايثارگري‌ها حسين بن علي(ع) و يارانش، به مردم درس عزت و آزادگي مي‌دهد. و همين فرهنگ، سبب پديد آمدن مدرسه‌هاي عظيم و كتابخانه‌هاي غني و مساجد و حسينيه‌ها و مراسم پرشكوه گشته است.

در آنچه به موقوفات اباعبدالله(ع) و عاشورا مربوط مي‌شود، نكات جالبي وجود دارد كه مشاركت مردمي را در هزينه اقامه مجالس عزا براي آن حضرت مي‌رساند. امروز هم در شهر مشهد، افراد خير و نيكوكار موقوفات فراواني را تقديم به ساحت اهل بيت عليهم السلام، علي الخصوص حضرت امام حسين(ع) و حضرت امام رضا(ع) مي كنند

روز اول محرم معمولا در برخي از حسينيه و تكايا رسم بر اين است كه در دهه اول محرم و دهه آخر صفر، سه نوبت مجلس روضه خواني برگزار مي‌شود. صبح‌ها بعد از نماز صبح، عصرها تا نزديك غروب و شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشا. قبل از شروع سخن‌راني، نخست ذكر مصيبت اجراء گرديده، سپس يك يا دو نفر از وعاظ كه ممكن است از ديگر شهرها و مشهد دعوت شده باشند، به مناسبت، روضه مي‌‌خوانند و پس از آن با گستردن سفره، مدعوين اطعام مي‌شوند.

جامه سياه
رسم است كه در سوگ عزيزان، لباس سياه مي‌پوشند. در ايام محرم نيز عزاداران در عزاي سيدالشهدا(ع)، هم خود لباس سياه مي‌پوشند، هم مساجد و تكايا و سر در ساختمان‌ها را سياه پوش مي‌كنند. در اين ايام تمام شهر مشهد سياه پوش مي شود. در اشعار محتشم كاشاني است:

اي عالمي سياه به تن، در عزاي تو
اي جان پاك آدم خاكي فداي تو
اي جن و انس، مويه‌گر اندر مصيبتت
اي خاص و عام گريان اندر رثاي تو
نقل شده چون امام حسين(ع) شهيد شد، زنان بني هاشم سياه پوشيدند و عزاداري كردند و امام سجاد(ع) براي سوگ و ماتم آنان غذا تهيه مي‌كرد(سفينه البحار، ج ۱، ص ۶۷۰)

خطبه‌خواني شب عاشورا در بارگاه حضرت رضا(ع)
مراسم خطبه‌خواني در صحن انقلاب(عتيق) حرم مطهر ثامن الحجج(ع) هر سال دو بار برگزار مي‌شود؛ يك بار شب شهادت سالار شهيدان؛ و يك بار هم در شب شهادت ثامن‌الائمه امام علي بن موسي الرضا(ع). همچنين مراسم شام غريبان در شب بعد از ليالي مذكور، براي عرض تسليت به ولي‌نعمت مان ابوالحسن الرضا(ع). در اين مراسم كليه خدمه و حفاظ آستان قدس رضوي، جمع مي‌شوند و شمع به دست مي‌گيرند و مراسم خاصي در صحن انقلاب با حضور مردم و دسته هاي عزاداري برگزار مي‌كنند.

خدام شمع به دست در ابتدا دور تا دور صحن انقلاب مي‌ايستند؛ و در اين مراسم شخصيت‌هاي مختلف علمي و مملكتي حضور دارند. در ابتداي مراسم، عده‌اي از دربانان حرم رضوي با تشكيل دو صف و با در دست داشتن چراغ لاله‌هايي كه داخل آن شمع روشن كرده‌اند، دور تا دور صحن انقلاب را مي‌چرخند، مداحان هم ايام حزن و سوگ را به پيشگاه حضرت رضا(ع) تسليت مي‌گويند و با قرائت قسمتي از زيارت عاشورا مشغول عزاداري مي‌شوند.

شهداي عاشوراي حرم رضوي
در ظهر عاشوراي حسيني سال ۱۳۷۳ كه زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) به عزاداري سالار شهيدان مشغول بودند، دست پليد نفاق، همه خشم و عصبانيت اسكتبار جهاني را در قالب بمبي قوي در كنار مضجع نوراني امام رئوف منفجر نمود كه عده‌اي را مجروح و تعدادي از دلدادگان در جوار مرقد نوراني حضرتش به فيض شهادت و لقاء شيرين يار راه يافتند، يادشان گرامي، روحشان شادمان باد.

هيئت شام غريبان خدمه حضرت امام رضا(ع) در مشهد
مراسم شام غريبان، مانند خطبه دو بار در سال اجرا مي‌شود، يكي شب شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، يك بار هم در شب شهادت حضرت امام رضا(ع) كه در اين دو شب حزن و اندوه، كليه خدمه آستان قدس رضوي اعم از خادم، كفشدار، دربان، نگهبان، حفاظ و فراش، در محل اداره مركزي آستان قدس (چهارراه شهدا) حضور بهم رسانيده و مشغول سوگواري مي‌شوند.

در اين جا هم چراغي روشن نيست و محوطه غير از نور چند شمع كاملا تاريك و غم‌انگيز است و به محض پخش آواي ملكوتي اذان، نمازجماعت پر صلابتي برپا مي‌گردد، سپس خدمه با در دست داشتن شمعي روشن و نظمي خاص به صورت دسته براي عزاداري و سوگواري و عرض تسليت به محضر ولي‌نعمتشان، به سمت حرم مطهر به راه مي‌افتند. مردم و زائرين ماتم‌زده از ساعتي قبل، مشتاقانه در دو طرف خيابان براي ديدن هيئت نوكران آقا امام رضا(ع) اجتماع نموده، با آنان همدردي و براي سلامتي خادمين حضرت رضا(ع) صلوات مي‌فرستند.

نذورات
يكي از آداب و رسوم زيباي مردم مشهد در اين ايام، انجام نذورات و مبرات مي باشد. اين موضوع با توجه به حضور گسترده ي هيات عزاداري از سراسر استان و كشور، صحنه هايي زيبا از عشق و دلدادگي مردم شهر بهشت به ساحت قدسي حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به نمايش مي گذارد. از گذشته هاي دور، مردم مشهد ميزبان دسته هاي عزاداري در منازل خود بودند.

دسته هاي عزاداري مخصوصاً از شهرهاي اطراف به مدت دو روز و بيشتر در منازل شخصي مشهدي ها ساكن مي شدند و صاحبخانه خود را موظف به خدمت گذاري به آنان مي دانست. برپايي ايستگاه هاي صلواتي در مسير دسته هاي عزاداري، پهن كردن سفره هاي نذري و پذيرايي با غذاهايي همچون شله، حليم و … ، انجام خدمت به هيات هاي عزاداري در طول مسير دسته ها همچون توزيع آب، كمك به ايستگاه هاي صلواتي، و .. از جمله ي اين امور مي باشد كه هنوز هم رواج دارد.
اما مقصد غالب دسته ها و هيات ها در روز تاسوعا و عاشورا، حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) است. عزاداران در اين دو روز در قالب دسته هاي عزاداري از خيابان هاي منتهي به حرم مطهر وارد صحن و سراي رضوي شده و پس از عرض ارادت به ساحت ملكوتي امام مهرباني ها، از صحن خارج مي شوند.


برچسب: ، آداب و رسوم ماه محرم در مشهد مقدس، تور ارزان مشهد، تور زمستان مشهد، عربها در جنوب خراسان رضوي، فرهنگ بومي خراسان رضوي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۷:۵۵ توسط:faezeh موضوع:

درباره چالي دره

چالي دره

از مهمترين ييلاق هاي كوهستاني حاشيه مشهد، طرقبه است كه در ۱۸ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در مسير راه جاغرق واقع شده و از غرب به كوه هاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود. طرقبه داراي باغ هاي فراوان با ميوه هاي متنوع و چشمه سارهاي زيباست و رودخانه اي زيبا از كنار آن مي گذرد و در تابستان داراي آب و هواي خنك و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ييلاق هاي ديگر و نزديكي به مشهد از قديم به عنوان تفريحگاه مورد توجه ساكنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه هاي گردشگري و سياحتي طرقبه موقعيتي توريستي براي اين منطقه فراهم ساخته كه درزندگي مردم طرقبه و مشهد نقشي مؤثر و حائز اهميت دارد.
طرقبه بين دو گودي قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست بازه زو واقع شده و ارتفاع آن حدود ۱۴۳۳ متر از سطح درياست . طرقبه از امكانات و خدمات شهري از قبيل پارك عمومي زيبا و رودخانه كنار آن و دواير پست، مخابرات، جايگاه پمپ بنزين، درمانگاه و مسجد و رستوران هاي متعدد درمحيط طبيعي و فروشگاه هاي صنايع دستي و ديگر امكانات رفاهي برخوردار است. وجود اين امكانات و شرايط خوب و آب و هوايي ونيز وجود هتل بزرگ طرقبه بر جاذبه هاي اين منطقه افزوده است. از جمله ويژگي هاي اين منطقه ييلاقي – تفريحي ، توليدات صنايع چوب به ويژه سبد بافي و لوح بافي و صنايع دستي مثل گلدوزي و قاليبافي است كه مورد توجه مسافران و زائران مي باشد و سبد حصيري آن معروف به لوخ و قالي گلباقيان طرقبه از شهرت برخوردار است .

سد چالي دره يك سد خاكي با هسته رسي است كه بوسيله رودخانه جاغرق پرآب مي شود. اين سد در ابتداي جاده روستاي نقندر و در سمت چپ جاده در دره اي با همين نام ساخته شده است. اخيرا به همت شهرداري طرقبه و سازمان گردشگري هزينه هاي بسيار زيادي براي زيبا سازي ارتفاعات اطراف سد صورت گرفته و مجتمع تفريحي توريستي چاليدره حاصل اين تلاش مي باشد. مكانهاي زيبا جهت استراحت و همچنين قايقراني از جمله محلهاي جالب اين مجموعه مي باشد.


برچسب: ، آب و هواي مشهد، آداب و رسوم مشهد، جاذبه هاي مشهد، ديدني هاي مشهد، طرقبه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۶:۴۰ توسط:faezeh موضوع:

بهترين تفريحگاه هاي مشهد

مشهد

تفريحگاه هاي مشهد

طرقبه

از مهمترين ييلاق هاي كوهستاني حاشيه مشهد، طرقبه است كه در ۱۸ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در مسير راه جاغرق واقع شده و از غرب به كوه هاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود. طرقبه داراي باغ هاي فراوان با ميوه هاي متنوع و چشمه سارهاي زيباست و رودخانه اي زيبا از كنار آن مي گذرد و در تابستان داراي آب و هواي خنك و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ييلاق هاي ديگر و نزديكي به مشهد از قديم به عنوان تفريحگاه مورد توجه ساكنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه هاي گردشگري و سياحتي طرقبه موقعيتي توريستي براي اين منطقه فراهم ساخته كه درزندگي مردم طرقبه و مشهد نقشي مؤثر و حائز اهميت دارد.
طرقبه بين دو گودي قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست بازه زو واقع شده و ارتفاع آن حدود ۱۴۳۳ متر از سطح درياست . طرقبه از امكانات و خدمات شهري از قبيل پارك عمومي زيبا و رودخانه كنار آن و دواير پست، مخابرات، جايگاه پمپ بنزين، درمانگاه و مسجد و رستوران هاي متعدد درمحيط طبيعي و فروشگاه هاي صنايع دستي و ديگر امكانات رفاهي برخوردار است. وجود اين امكانات و شرايط خوب و آب و هوايي ونيز وجود هتل بزرگ طرقبه بر جاذبه هاي اين منطقه افزوده است. از جمله ويژگي هاي اين منطقه ييلاقي – تفريحي ، توليدات صنايع چوب به ويژه سبد بافي و لوح بافي و صنايع دستي مثل گلدوزي و قاليبافي است كه مورد توجه مسافران و زائران مي باشد و سبد حصيري آن معروف به لوخ و قالي گلباقيان طرقبه از شهرت برخوردار است .

شانديز

شانديز يكي از مناطق ييلاقي و خوش آب و هواي اطراف مشهد است كه در بخش طرقبه و در فاصله ۳۰ كيلومتري غرب مشهد و حدود ۱۳ كيلومتري طرقبه و در مسير راه مشهد به ابرده و زشك واقع شده است.
چشمه سارها و باغ هاي فراوان ، فضاي سرسبزو خرم ، رودخانه و چشمه اندازهاي زيبا و مصفا و آب و هواي مناسب و به ويژه توليدات صنايع دستي از قبيل انواع وسايل پوستي و چوبي و سوغاتي هاي ديگر و امكانات رفاهي و واحد هاي اداري و خدماتي ، اين منطقه ييلاقي را به صورت گردشگاهي مهم درآورده است كه مورد توجه ساكنان مشهد و مسافران و زائران است. از جمله نقاط ديدني شانديز پارك جنگلي است. محصولات عمده باغي شانديز عبارتند از : گيلاس ، زردآلو، گوجه فرنگي ، هلو، آلو ، انگور، توت، گردو، بادام.
روستا هاي سرآسياب ، ارچنگ ، خادر ، ابرده پايين و بالا و زشك دراطراف شانديز و در امتداد يك دره طولاني قرار دارند و از آب يك رودخانه مشروب ميشوند.

جاغرق

روستاي جاغرق يكي از روستاهاي ييلاقي و سرسبز است كه در ۲۱ كيلومتري جنوب غربي مشهد و درفاصله ۷ كيلومتري جنوب غربي طرقبه واقع شده است و به روستاهاي عنبران ، طرقدر، كردينه، تغاره و دهستان شانديز محدود مي شود.
درباره وجه تسميه جاغرق نوشته اند كه نام اصلي و قديمي آن چاه غرق بوده كه به تدريج به جاغرق تبديل شده است.قدمت اين آبادي زياد و به قولي به قبل از اسلام مي رسد.
روستاي جاغرق داراي آب و هواي معتدل كوهستاني و زمستان هاي سرد و تابستان هاي معتدل مي باشد. وجود باغ هاي ميوه و در ه سرسبز و چشم اندازهاي زيبا و محيط با صفا ، جذابيت خاصي به اين دره ييلاقي بخشيده است . جاغرق علاوه بررودخانه فصلي داراي چندين رشته قنات و يك چشمه و آبشارهاي متعدد است و اقامتگاه هاي موقت و رستوران هايي نيز درحاشيه رودخانه و يا به صورت جزيره دربخش هاي مختلف اين دره سرسبز ايجاد شده كه درفصل تابستان محل استراحت و تفرج مسافران و دوستداران طبيعت است.
جاغرق علاوه بر جذابيت هاي گردشگري ، يكي از مراكز عمده توليد ميوه دراستان خراسان به شمار مي آيد.

نغندر

روستاني نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله ۱۰ كيلومتري آن واقع شده است و به وسيله جاده اي به طول ۱۲ كيلومتربه جاده اصلي مشهد- طرقبه متصل مي شود.
اين روستاي سرسبز و آباد كه در دامنه كوه هاي شمالي بينالود و در ميان يكي از چند دره محصور ميان كوه ها واقع شده، منطقه اي است ييلاقي و سرسبز و زيبا و مصفا كه به دليل داشتن چشم اندازهاي طبيعي ، به ويژه درتابستان مورد توجه مسافران و ساكنان مشهد است .

كنگ

اين روستا دردامنه كوه هاي بينالود و در قسمت جنوب رشته كوه و در فاصله ۲۲ كيلومتري جنوب غربي طرقبه واقع شده است.
جاده كنگ از ميدان دوم طرقبه و يازده كيلومتري جاده نغندر منشعب مي گرددو با شيبهاي تند بر بستر دره به روستاي كنگ متصل مي شود.
روستاي ييلاقي كنگ به دليل داشتن چشم اندازهاي طبيعي و چشمه سارها و باغ هاي گوناگون و دامنه ها و كوهپايه هاي مورد علاقه كوهنوردان ، داراي جاذبه هاي تفريحي و گردشگري است. درهمه ايام سال به ويژه درتابستان ها ، حاشيه كنگ با اين كه جاده مناسبي ندارد، رودخانه و اطراف دره آن ، محل استراحت موقت مسافران است.

عنبران

روستاي عنبراي در ۲۶ كيلومتري مشهد و در فاصله يك كيلومتري طرقبه واقع شده است. مناظر سرسبز با علف خودرو و خوشبو باعث شده اين روستاي زيبا را عنبران بنامند. عنبران با باغ هاي سرسبز ، كافه و رستوران هاي متعدد و سايه اندازهاي فراوان و شبهاي بسيار زيبا ، اقامتگاه مناسبي براي مسافران و زائران و ساكنان مشهد است.

حصار

روستاي حصار در مسير طرقبه و قبل از بند گلستان واقع شده و داراي باغ هاي وسيع ميوه و آب و هواي معتدل درتابستان و دره هاي سرسبز و فضاي طبيعي مصفا با چشم اندازهاي زيباست . اين روستا به عنوان يكي از مناطق ييلاقي در تابستان ها مورد توجه اهالي مشهد و مسافران و زائران قرارميگيرد.

زشك

اين روستا درامتداد جنوب شرقي رشته كوه بينالود و در سرچشمه دره شانديز و ۴۸ كيلومتري جنوب

best entertainment venues mashhad2 بهترين مكان هاي تفريحي مشهد

سد طرق

اين سد در۱۴ كيلومتري جنوب شرقي مشهد و بر روي رودخانه طرق و در نزديكي بند قديمي طرق قرار دارد. سد طرق از نوع بتوني با دو قوس متقارن است كه از ۲۲ بلوك و به عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۸۱ متر از پي ساخته شده است. ضخامت تاج سد ۸۰/۴ متر و داراي ۸۴/۱۲ متر ضخامت درپي و طول تاج ۳۲۲ متر است . گنجايش سد حدود ۱۳ ميليون متر مكعب پيش بيني شده و با هدف تأمين بخشي از آب مورد نياز مشهد احداث شده است. سد طرق علاوه بر استفاده هاي اقتصادي ، به دليل برخورداري از آب و هواي خوب و جاذبه هاي طبيعي از نظر سياحتي نيز داراي اهميت مي باشد.

بند طرق در مسير رودخانه طرق و در مجاورت سد بتوني جديد قرار دارد و تا سال هاي اخير قابل بهره برداري بوده است. بناي اين سد را به امير عليشيرنوايي (۹۰۶-۸۴۴ق.) وزير سلطان حسين بايقرا نسبت داده اند. درمجاورت بند طرق دو آسياب وجود داشته است.

سد چاليدره

سد چاليدره يكي از تفرجگا هاي مشهد است كه در جاده طرقبه و ۱۰ كيلومتري غرب مشهد و در دره اي به همين نام (چالي دره) واقع شده است.
اين سد توسط رودخانه جاغرق پر مي شود و مساحت آن حدود ۱۴۰ هكتار است.

بند گلستان

از جمله آثار تاريخي مشهد، سدي قديمي معروف به بندگلستان است كه در ۱۲ كيلومتري غرب مشهد و در حدود ۴ كيلومتري طرقبه واقع شده است. اين بند از آثار دوران تيموري مي باشد. از امكانات موجود در بند گلستان مي توان به رستوران، قهوه خانه و مجموعه قايقراني اشاره كرد.

پارك ملت

اين پارك بزرگ ترين پارك در محدوده شهرستان مشهد مي باشد.
پارك ملت درغرب مشهد و در ضلع شمال غربي ميدان آزادي و ابتداي بلوار وكيل آباد واقع شده و با مساحت ۷۲۰۰۰۰ مترمربع يكي از بزرگ ترين پارك هاي داخل شهر مشهد است كه هم اكنون جزو محدوده خدماتي منطقه ۱۱ است.
اين پارك درسال ۱۳۴۵ ش. احداث شد و از آن زمان تاكنون بخش هاي مختلف فرهنگي و ورزشي و تفريحي درآن احداث شده است و هم اكنون نيز امكانات جديدي در دست احداث مي باشد.
دربخش هاي مختلف پارك علاوه بر امكانات بهداشتي و مسجد ، شهربازي و مجموعه هاي تفريحي كودكان ،ميادين ورزشي،استخر شنا و استخر طبيعي با امكانات جديدي دردست احداث مي باشد.
دربخش هاي مختلف پارك علاوه بر امكانات بهداشتي و مسجد ، شهربازي و مجموعه هاي تفريحي كودكان، ميادين ورزشي ،استخر شنا و استخر طبيعي با امكانات قايقراني و ميادين اسكيت وجود دارد. نيز با احداث مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) توسط اداره كل ارشاد اسلامي خراسان ، كتابخانه و مراكز فعاليت هاي فرهنگي و هنري نيز در داخل اين پارك فراهم شده است.
درخت هاي گوناگون و گلكاري ها و خيابان و حوض ها و اقامتگاه هاي موقت وديگر تجهيزات و امكانات تفريحي و موقعيت مناسب شهري باعث شده است تا اين پارك همواره محل استراحت و تفريح شهروندان مشهدي و زائران باشد. ضمن آن كه به مناسبت هاي مختلف نمايشگاه هايي درداخل و اطراف اين پارك برگزار مي شود.
قديمي ترين شهر بازي مشهد درسال ۱۳۵۱ ش. دراين پارك احداث شد و به تدريج توسعه يافت.

كوهستان پارك شادي

مجتمع فرهنگي تفريحي تحت پوشش شركت سرمايه گذاري شاهد خراسان است و بنياد شهيد مشهد اداره مي شود و داراي امكانات تفريحي و شهر بازي است كه از سال ۱۳۷۰ درمساحتي حدود ۱۸ هكتار دردامنه تپه هاي شمالي و غرب باغ وكيل آباد و در انتهاي بلواروكيل آباد مورد بهره برداري قرار گرفته است . كوهستان پارك همه ساله از ۲۷ اسفند لغايت ۱۵ خرداد به صورت مقطعي و از ۱۵ خرداد به صورت مقطعي و از ۱۵ خرداد تا ۳۱ شهريور به صورت مدام در بعد از ظهرها داير است.
اطاق هاي اداري ، نمازخانه ، اورژانس ، تعميرات وپاركينگ و فوريت هاي پليسي و بانك و ساختمان هاي اداري و نگهباني در قسمت هاي مختلف اين مجموعه ايجاد شده است . فضاي سبز و غرفه هاي مختلف آجيل و شيريني و محل هاي استراحت خانوادگي ،محيطي با صفا و شاد براي گذران ايام فراغت فراهم كرده است.

پارك جنگلي وكيل آباد

يكي از پارك هاي وسيع و قديمي مشهد پارك جنگلي وكيل آباد است كه در جنوب غربي مشهد واقع شده و با بلوار عريض و زيباي وكيل آباد به ميدان آزادي مرتبط مي شود. پارك جنگلي وكيل آباد كه درگذشته به نام ميرطراز يا باغ وكيل آباد شناخته مي شد، درسال ۱۳۴۸ ش. توسط مالك آن، خامه حسين آقاي ملك ، به صورت رسمي وقف استفاده عموم گرديد و به شهرداري مشهد واگذار شد و هم اكنون جزو محدوده خدماتي منطقه ۹ مي باشد.
پارك وكيل آباد كه داراي ۲۵۹۶۵۹ متر مربع مساحت است با آب قنات آبياري مي شود. اين پارك قديمي با پستي و بلندي هاي طبيعي و درختان كاج و چنار از گذشته هاي دور به عنوان يكي از مراكز ييلاقي حاشيه مشهد مورد توجه بوده است و شهرداري با احداث خيابان و جدول بندي وكف سازي معابر و ايجاد آب نما و برق كشي و اقامتگاه هاي موقت و تأسيسات بهداشتي و وسايل بازي كودكان و كافه رستوران بر جاذبه هاي اين پارك افزوده است. اين پارك با اتمام طرح هاي دردست اجراي شهرداري ، درآينده بيش ازپيش توسعه خواهد يافت.

كوهسنگي

اين پارك بزرگ درانتهاي خيابان اسدي (كوهسنگي) و در جنوب مشهد و در دامنه و اطراف كوه منفرد و با فاصله از رشته كوه هاي بينالود واقع شده است و حدود ۳۰ هكتار وسعت دارد.
منطقه كوهسنگي از قديم به عنوان يكي از تفريگاه هاي نزديك مشهد، محل سياحت و تفريح ساكنان و زائران مشهد بوده و نام آن درمنابع تاريخي عهد صفويه آمده است.
اين مكان تا سال ۱۳۱۰ هجري شمسي با همان ساختار طبيعي به عنوان منطقه ييلاقي با جاذبه هاي طبيعي از قبيل كوه هاي سهل الصعود و باغ هاي سرسبز و چشم اندازهاي طبيعي و رودخانه ها و آب و هواي معتدل به ويژه درايام گرم تابستان ، اقامتگاه سياحتي زائران و مجاوران بود. دراين زمان با ايجاد بعضي از امكانات سياحتي ازقبيل استخر و جاري شدن قنات، وسعت و اهميت يافت و درسال ۱۳۱۸ ش. با احداث ساختماني دو طبقه با سالن و جدول كشي خيابان ها ونرده كشي و گلكاري و نصب مجسمه هاي سنگي به صورت پارك طبيعي درآمده و درسال ۱۳۴۰ش. با گسترش شهر مشهد ازطريق خياباني وسيع و عريض و مشجر به بدنه اصلي شهر مشهد متصل شد. در سال هاي بعد با احداث جاده آسيايي درجنوب آن و ميادين و خيابان هاي مختلف دراطراف به صورت پاركي محصور درحاشيه شهر مبدل شد


برچسب: ، بازارهاي مشهد، تور تابستان مشهد، تور پاييز مشهد، جاذبه هاي مشهد، مراكز خريد مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۵:۲۶ توسط:faezeh موضوع:

درباره آداب و رسوم مردم خراسان رضوي در ايام شهادت امام رضا(ع)

شهادت

آداب و رسوم مردم خراسان رضوي در ايام شهادت امام رضا(ع)

حضور هيئت هاي مذهبي سراسر كشور در مشهد و تجمع بزرگ عزاداران شهادت علي ابن موسي الرضا(ع) همه ساله صحنه هاي باشكوهي را در مشهد به تصوير مي كشداين حضور پرشور عزاداران كه با آيين هاي گوناگوني نيز همراه است اكنون به عنوان «آيين عزاداري ۲۸صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) »به ثبت ملي رسيده است.
برپايي تعزيه خواني در حوالي حرم مطهر رضوي ، پخش نذري در بين عزاداران ، حضور جوانان و نوجوانان در دسته هاي عزاداري و برگزاري نماز جماعات با حضور انبوه جمعيت عزادار از جلوه هاي به ياد ماندني در سالروز رحلت پيامبر اعظم(ص) و شهادت دومين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت در مشهد بود.
هرساله بعد از اربعين حسيني تعداد كثيري از زائران و عزادارن از شهر ها و حتي استانهاي مجاور شهر مشهد و استان خراسان پياده به سمت مشهد و بارگاه منور حضرت رضا (ع) حركت مي كنند و صحنه هاي باشكوهي از ولايت مداري شيعيان را به نمايش ميگذارند در بين راه و مسير هاي مرتبط به حرم مطهر زائران و عزاداران در ايستگاههاي صلواتي پذيرايي مي شوند.
برگزاري آيين خطبه خواني ويژه شب شهادت امام رضا(ع)
خطبه خواني آييني سنتي است ويژه بارگاه منور رضوي كه به منظور بزرگداشت شعائر مذهبي و شكوه وعظمت دربار ولايت مدار حضرت رضا (ع) هر سال دو بار برگزار مي‌شود در آغاز اين مراسم به هنگام غروب، خدام اين آستان مقدس اعم از كفشدار، فراش، دربان و خادم از ساختمان دارالتوليه واقع درچهار راه شهداي مشهد در صفوفي منظم با شمع‌هايي روشن در دست حركت ميكنند و اين مسير را تا صحن انقلاب پياده طي كرده و وارد صحن مي شوند.
آنان در ايوان نقاره خانه در حالي كه شمع در دست دارند در جايگاه مخصوص خدام گرداگرد صحن، رضا، رضا گويان به‌حركت در آمده و به عزاداري حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) مي پردازند و بعد از لحظاتي با حال خضوع چهارگوش صحن با شمع‌هاي روشن در دست مي ايستند .
دراين آيين پرفيض، يكي از مداحان اهل بيت (ع) خطبه ويژه شب شهادت حضرت امام رضا (ع) را قرائت مي كنند.
بعد از آن، حفاظ و قاريان قرآن با در دست داشتن لاله‌ها و شمع‌هاي روشن با حال حزن و اندوه در لباس خدمت دسته جمعي از مقابل خدمه و ساير مدعوين عبور كرده و به مناسبت شهادت هشتمين نور هدايت خطبه خواني مي كنند.

اين خطبه با حمد و ستايش خداوند عالم آغاز و با ذكر نام، سلام و درود و تكريم ائمه معصومين و پيامبر مكرم اسلام(ص) و نام مبارك امام زمان (عج) ادامه و در پايان با گراميداشت ياد و نام بنيانگذار انقلاب اسلامي و دعاي سلامتي و صحت براي رهبر معظم انقلاب اسلامي و حفظ اسلام خاتمه پيدا مي كند.
عزاداري زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع)
از ديگر آيين هاي ايام شهادت امام رضا(ع)مربوط به ۱۲۰۰ سال پيش است كه تا كنون نيز ادامه پيدا كرده است تشييع پيكر مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) توسط جمعي از زنان محله نوغان است اين زنان هنگامي كه از شهادت مولا امام رضا(ع) با خبر شدند، با بخشيدن مهريه هاي خود به شوهرانشان، اجازه گرفتند تا در آن هنگامه غمبار و حزن انگيز كه سلاله پاك رسول خدا(ص) به زهر مأمون عباسي تا عرش عروج كرده بود شاخه هاي گلي را تهيه ديده و براي عرض ارادت به امام الرئوف(ع) راهي تشييع جنازه شدند و بسيار پرشكوه در اين مراسم جانسوز و جانگداز شركت جستند و اين كار نيك، غريب نوازي و مهمان نوازي را براي خود به ثبت رساندند اقدامي كه براي هميشه تاريخ ماندگار بوده و خواهد ماند.

زنان نوغان نخستين كساني بودند كه مويه كنان در جوار پيكر پاك فرزند فاطمه(س) حاضر شدند و پرپر شدن لاله باغ مصطفي (ص) را به مادرش زهرا (س) تسليت گفتند و امروز زنان نوغان با آمدن ۳۰ صفرشيون مي كنند، اشك مي ريزند، خون مي گريند در رثاي مظلوميت شهيدي كه امير مهرباني بود و توسط شقي ترين مردم، فرسنگ ها دور از وطن، به شهادت رسيد.

مراسم ويژه عزاداري زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع) رسم دلنشين معنوي و فرهنگي است كه به دل هاي پر از سوز و گداز از هجر هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت آتش مي زند و بي اختيار اشكها را جاري مي كند و قلوب را محزون و غمگين مي نمايد.

سوگواره زنان نوغان با برنامه هاي متنوعي همراه است به گونه اي كه از صبح شهادت حضرت رضا(ع) برنامه ويژه شهادت آغاز و با حركت زنان عزادار به سوي حرم رضوي پايان مي پذيرد.

پذيرايي از عزاداران ماه هاي محرم و صفر با شله مشهدي
شله يكي از غذاهاي سنتي و منحصر به فرد مشهد است كه طبخ آن با روش هاي ويژه و بيشتر در مراسم سوگواري محرم انجام مي شود.«شله مشهدي با آداب و رسوم خاص معنوي طبخ و در فضايي ملكوتي ميان عزادارانامام حسين(ع) و امام رضا (ع) توزيع مي شود. در حقيقت ثبت شله مشهدي بر پايه همين آداب و رسوم كه در تهيه مواداوليه و پختن آن صورت مي گيرد، به ثبت ملي رسيده است و اين آداب و رسوم شله را از ديگر غذاهاي سنتي مستثنا مي كند.

عزاداري ارديبلي ها درماه هاي محرم وصفر در مشهد
عزاداران آذري زبان ايران در تمامي مراسم عزاداري حرم و سفر در مشهد حضور دارند و به طور مداوم و پيگير اين آيين را دنبال مي‌كنند اما نكته جالب توجه مراسم آنان گلباران حرم مطهر علي بن موسي الرضا(ع) است. با گذشت روزهاي تلخ و سياه محرم و صفر و شهادت مظلومانه امام حسين(ع) و ياران ايشان و همچنين داغ وفات پيامبراعظم(ص) و امام حسن(ع) و علي بن موسي الرضا(ع) امام غريب خراسان، اين هيأت پس از سه روز از شهادت امام هشتم همگي در محلي جمع مي‌شوند تعداد زيادي گل تهيه مي‌كنيم با نواي شادي به علت اتمام ماه غم و اندوه و سوگ و به سوي حرم حركت مي‌كنند. آذري زبان ها با اين عمل قصد گفتن شادباش براي فرار سيدن ماه ربيع الاول و ماه شادي به حضور آقا علي بن موسي الرضا(ع) مي‌رسند.
پس از داخل شدن به حرم رضوي رو به ضريح ايستاده و نواي خداحافظي را نوحه خوان هيأت به زبان تركي مي‌خواند وما به سمت ضريح رفته و مرقد مطهر امام غريبمان را گلباران مي‌كنندو جامه سياه عزاي ماه‌هاي سوگ را با رختي نو از گل تعويض مي‌كنند و پس از اين گلباران مرقد مطهر امام(ع) آخرين زيارت‌مان را خوانده و به سمت شهرهايمان مي‌رويم.
بشارت ماه ربيع و خواستن حاجت از طريق كوبيدن درب ۷مسجد
يكي ديگر از نكات و رسوم جالب توجه ديگري در خصوص انتهاي آيين عزاداري ماههاي محرم و صفر وجود دارد كه بيان نكته‌اي ديگر در اين خصوص خالي از لطف نيست شايد نيمه شب شهادت علي بن موسي الرضا(ع) روز بعد از شهادت ايشان تجمعي را در جلوي درب مساجد مختلف شهر ديده باشيد كه زمزمه كنان چيزي را زير لب تكرار مي‌كنند.
مردم مشهد و شايد خراسان بنا به رسم ديدني نيمه شب روز بعد از شهادت علي بن موسي الرضا(ع) خود را موظف مي‌كنند كه به درب هفت مسجد شهر بروند و درب مسجد را بكوبند و به پيامبراكرم(ص) و اهل بيتشان اتمام ماه‌هاي سوگ و غم محرم و صفر و فرا رسيدن ربيع الاول ماه شادي و بخشش را بشارت دهند.
آنان در انتهاي اين عمل و در درب مسجد هفتم پس از گفتن بشارت و كوبيدن درب مسجد خواسته و حاجات خود را براي پروردگارمنان بيان مي‌كنند و براين باورند كه حضرت حق پس از اين عمل آنان حاجات آنان را برآورده مي‌كنند بعضي هم علاوه بر كوبيدن درب هفت مسجد بر در هر مسجد تعدادي شمع روشن مي‌كنند و در بعضي مواقع تعداد شمع‌هاي آنان به تعداد حاجاتشان است اين آيين هر ساله در مسجد به طور پراكنده و بعضاجمعي برگزار مي‌شود.


برچسب: ، تور تابستان مشهد، تور زمستان مشهد، تور ويژه مشهد مقدس، قيمت تور ويژه مشهد مقدس، نرخ تور مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۴:۱۰ توسط:faezeh موضوع: