سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد .

سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد

درباره چالي دره

چالي دره

از مهمترين ييلاق هاي كوهستاني حاشيه مشهد، طرقبه است كه در ۱۸ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در مسير راه جاغرق واقع شده و از غرب به كوه هاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود. طرقبه داراي باغ هاي فراوان با ميوه هاي متنوع و چشمه سارهاي زيباست و رودخانه اي زيبا از كنار آن مي گذرد و در تابستان داراي آب و هواي خنك و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ييلاق هاي ديگر و نزديكي به مشهد از قديم به عنوان تفريحگاه مورد توجه ساكنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه هاي گردشگري و سياحتي طرقبه موقعيتي توريستي براي اين منطقه فراهم ساخته كه درزندگي مردم طرقبه و مشهد نقشي مؤثر و حائز اهميت دارد.
طرقبه بين دو گودي قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست بازه زو واقع شده و ارتفاع آن حدود ۱۴۳۳ متر از سطح درياست . طرقبه از امكانات و خدمات شهري از قبيل پارك عمومي زيبا و رودخانه كنار آن و دواير پست، مخابرات، جايگاه پمپ بنزين، درمانگاه و مسجد و رستوران هاي متعدد درمحيط طبيعي و فروشگاه هاي صنايع دستي و ديگر امكانات رفاهي برخوردار است. وجود اين امكانات و شرايط خوب و آب و هوايي ونيز وجود هتل بزرگ طرقبه بر جاذبه هاي اين منطقه افزوده است. از جمله ويژگي هاي اين منطقه ييلاقي – تفريحي ، توليدات صنايع چوب به ويژه سبد بافي و لوح بافي و صنايع دستي مثل گلدوزي و قاليبافي است كه مورد توجه مسافران و زائران مي باشد و سبد حصيري آن معروف به لوخ و قالي گلباقيان طرقبه از شهرت برخوردار است .

سد چالي دره يك سد خاكي با هسته رسي است كه بوسيله رودخانه جاغرق پرآب مي شود. اين سد در ابتداي جاده روستاي نقندر و در سمت چپ جاده در دره اي با همين نام ساخته شده است. اخيرا به همت شهرداري طرقبه و سازمان گردشگري هزينه هاي بسيار زيادي براي زيبا سازي ارتفاعات اطراف سد صورت گرفته و مجتمع تفريحي توريستي چاليدره حاصل اين تلاش مي باشد. مكانهاي زيبا جهت استراحت و همچنين قايقراني از جمله محلهاي جالب اين مجموعه مي باشد.


برچسب: ، آب و هواي مشهد، آداب و رسوم مشهد، جاذبه هاي مشهد، ديدني هاي مشهد، طرقبه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۵۶:۴۰ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :